PROJECTE: El creixement de les plantes
Cas 2012-1
|
|||
Síntesi: Aprenentatge que es pretén aconseguir
|
|||
El cas gira
entorn un dubte que ens planteja l’Edgar, un alumne de l’escola Tres Pins. El
centre esta situat a Vallromanes i l’Edgar cursa segon de primària.
L’escola compta
amb diferents espais, un d’aquests és un hort. A l’hort cada curs disposa
d’una part especifica per poder plantar allò que els alumnes i el professorat
decideixi. Un mati, durant la classe de coneixement del medi la classe de
l’Edgar va anar a l’hort per poder preparar el seu tros per poder plantar
coses més endavant. Aquell dia, havien de netejar una mica la terra, sobretot
treure les males herbes, i posar fem. Davant d’aquesta situació l’Edgar hem
va plantejar un dubte, ell no entenia com creixien les plantes.
|
|||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
|
Context General
|
|||
Experiència en ensenyament
|
No s’especifica
|
---
|
|
Experiència / Nivell de experiència
en l’ús de les TIC
|
L’Edgar
utilitza les tecnologies de tant en tant com a eina o reforç d’una eina
d’aprenentatge.
El seu nivell
d’experiència en l’és de les TIC és a nivell usuari.
|
---
|
|
Tipus d’escola
|
Escola pública
|
||
Localització del centre
|
Vallromanes
|
---
|
|
Connexió
|
Internet
|
---
|
|
Localització dels recursos tecnològics
|
·
Aula de informàtica: Ordinadors
·
Sala polivalent: Projector i ordinador
·
Biblioteca: Televisió i reproductor de vídeo i DVD
|
Tot i que el
centre disposa de bastants recursos tecnològics, l’ús d’aquests està molt
limitat. Per exemple, l’aula d’informàtica, generalment, s’usa en grups molt
petits i una hora setmanal.
|
|
Situació socio - econòmica dels
alumnes
|
No se especifica
|
---
|
|
Contexto de la historia o caso
|
|||
Nivell dels alumnes
|
Segon de primària (7-8 anys)
|
---
|
|
Àrea / unitat
|
Coneixement del medi natural
|
El cas
està centrat en l’àrea de coneixement del medi. Tot i això, hem intentat
treballar altres àrees com la llengua o les matemàtiques.
|
|
Fites en la història
|
|||
Activitats planificades en el
projecte
|
Activitat prèvia: Fem fotografies a
les plantes
L’objectiu
principal d’aquesta activitat és saber els coneixements previs que té l’Edgar
sobre el creixement de les plantes.
L’activitat
tracta de buscar i fotografiar en diferents espais del centre (pati, aula,
hort, etc.) allò que ell consideri una planta.
Plantem plantes
Plantem amb
l’Edgar una llentia, utilitzant una metodologia molt senzilla. En un got de
vidre col·loquem coto i les llenties, després s’ha d’anar regant per tal que
la llavor creixi.
L’objectiu de
l’activitat és, a través de la experimentació, observar el creixement d’una planta.
A partir
d’aquesta activitat també hem treballat les matemàtiques, ja que hem anant
mesurant diàriament el creixement de la nostre planta. Per fer aquest
procediment més visual hem elaborat una gràfica.
Busquem imatges de plantes
Busquem
imatges de plantes a internet.
Dibuixem una planta
L’Edgar
dibuixa un dibuix utilitzant com a eina el programa Paint.
Pintem plantes
Aquesta
activitat és un joc interactiu amb el qual l’Edgar pot pintar plantes.
Vídeo “Creixement d’una planta”
L’activitat
tracta de la visualització d’un vídeo on es pot observar el creixement d’una
planta.
L’enllaç del
vídeo és: http://www.youtube.com/watch?v=i4_0pjmmcli&feature=fvwrel
Joc de plantar plantes
Joc interactiu
on l’Edgar pot plantar les seves pròpies plantes. El joc ofereix diferents
tipus de llavors, i per tant, es pot observar el creixement de diferents
plantes.
Què sabem ara de les plantes?
L’activitat
final ens permet saber tot el que a après l’Edgar a partir de la realització
i el desenvolupament de les diferents activitats. En aquest cas concret, s’ha
fet a partir del diàleg.
|
---
|
|
Nivell d’aprenentatge esperat
|
Coneixement relacionat amb el
creixement d’una planta.
|
---
|
|
Tipus d’activitat
|
·
Activitat utilitzant com a recurs les TIC.
·
Activitats d’observació directe.
·
Activitats d’experimentació.
|
---
|
|
Activitats de la historia o caso
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
·
Ordinador amb accés a internet.
·
Càmera fotogràfica.
|
||
Raó per la qual s’utilitzen
|
S’utilitzen com
a eina per conèixer, aprendre i/o reforçar el coneixement sobre el creixement
de les plantes.
|
---
|
|
Naturalesa de les activitats (tasques
cognitives a realitzar)
|
Atenció y percepció.
|
||
Dificultats trobades
|
L’única
dificultat que he trobat a l’hora de la realització de les activitats ha
estat poder enregistrar-les, ja que a l’Edgar no li agrada massa.
|
---
|
|
Ajuda / col·laboració empleada
|
Col·laboració de
la tutora del alumne. La tutora no ha posat cap tipus d’impediment per poder
dur a terme les diferents tasques. A més ha mostrat interès.
|
---
|
|
Rol del psicopedagoga
|
Guia i ajuda
durant les activitats.
|
---
|
|
Rol del estudiant
|
En el meu cas
el rol ha estat totalment actiu, ja que jo he dut totes les activitats a
terme.
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
El alumne realitza
las activitats que se li presenten.
|
||
Avaluació del aprenentatge
|
·
Observació directe de la realització de les diferents
activitats plantejades.
·
Diàleg amb l’alumne relacionat amb el creixement de les
plantes.
|
---
|
|
Lliçó apresa pel professor
|
Els mestres han
d’estar en formació continua, ja que tot va evolucionant i canviant. Una de
les coses que pateix canvis són les TIC.
Per un mestre és
molt important conèixer i saber utilitzar tots els recursos que tenen al seu
abast. Avui dia les TIC són un recurs molt important i que s’ha d’introduir a
les escoles.
Tant els mestres
com els alumnes han de saber utilitzar i fomentar l’ús de les tecnologies de
manera controlada, responsable i correcte per aconseguir i/o treballar
aprenentatges significatius.
|
||
Historia completa
|
Aquest projecte l’he realitzat conjuntament
amb la meva companya Juana Artiles. Tot i que, el treball ha estat fet entre
les dues, jo he sigut l’encarregada de dur a terme totes les activitats, perquè
soc la vetlladora de l’Edgar i tinc un accés més fàcil. La Juana m’ha fet la
següent entrevista per tal d’assabentar-se de tots els detalls sobre el
desenvolupament de les activitats.
Entrevistador: Gràcies per tenir amb mi aquesta
entrevista, m’agradaria preguntar-te per una bona historia sobre tecnologia que
hagis tingut amv algun dels teus alumnes.
Alba: En l’escola on treballo hi ha un hort
on cada curs re un espai específic per poder plantar el que vulgui.
Generalment, un cop a la setmana els nens i nenes de segon va a plantar a
l’hort o a cuidar les plantes que han crescut. Un dia van anar a treure les
males herbes i un del alumnes, l’Edgar, hem va preguntar com havien crescut
aquestes. Partint d’aquest problema van decidir realitzar varies activitats
mitjançant l’ús de les TIC perquè l’Edgar pogués resoldre els seus dubtes sobre
el tema plantejat i realitzar un aprenentatge significatiu del mateix.
Entrevistador: Li va agradar el tema a l’alumne?
Alba: El tema li va agradar molt, sempre ha
mostrat molt interès.
Entrevistador: Que va fer que et decidissis a integrar
en les diverses activitats del projecte del coneixement del medi natural la
tecnologia?
Alba: ens hem basat en la tecnologia i l’hem
utilitzat com una eina i recurs, ja que considerem que és fonamental per
aprendre de forma significativa.
Entrevistador: Sabia l’alumne que és faria aquest
projecte’
Alba: Si, li vaig explicar prèviament.
Entrevistador: Vas fer tu mateixa la instrucció guiant
l’alumne en les activitats i el procés de les mateixes? Vas ensenyar i vas
guiar a l’alumne en la utilització de les tecnologies per realitzat les
activitats?
Alba: Generalment en totes les activitats he
guiat bastant a l’Edgar. Una vegada explicada l’activitat la entès de seguida.
En la utilització de les tecnologies per realitzar les activitats i durant el
procés de les mateixes, l’he guiat una mica, i també he resolt qualsevol dubte
que el pogués sorgir. No obstant, ell sap utilitzar l’ordinador i la càmera
fotogràfica, a més l’agrada explorar i descobrir per si mateix el seu
funcionament.
Entrevistador: Com vas avaluar l’alumne? Com vas
avaluar el teu projecte?
Alba: L’alumne es va avaluar mitjançant
l’observació en les diverses activitats i establint un diàleg amb ell.
Generalment l’aprenentatge aconseguit per
part de l’Edgar ha estat satisfactori dintre del seu ritme d’aprenentatge i les
seves possibilitats. El problema quotidià presentat va néixer de la seva pròpia
curiositat i interès, la qual cosa fa que s’impliqui de forma activa i
intencional durant el seu propi procés d’aprenentatge i partint del seu
coneixement previ sobre el tema. Mitjançant les diferents activitats ha pogut
resoldre el problema de forma significativa.
Pel que fa al creixement d’una planta va
entendre de manera global el seu procés i ha pogut experimentar-ho ell mateix.
Per tant, puc dit que s’ha aconseguit l’objectiu que es pretenia, és a dir, un
aprenentatge significatiu a partir d’un problema i mitjançant la utilització de
les TIC.
El projecte, ha estat aplicat de manera correcte,
encara que es va haver de modificar per diferents motius, ja que la realitat de
l’aula a vegades ens obliga a tenir que canviar allò planificat prèviament per
ajustar-se al moment actual i a l’alumne.
Al principi havíem previst fer activitats
durant tres setmanes, cosa que no ha estat possible perquè aquesta
temporització s’ha vist interrompuda per altres activitats relacionades amb el
Nadal i programades pel centre educatiu. Com a conseqüència d’això es va haver
de suprimir o canviar alguna activitat que teníem prevista.
Està clar que hagués estat positiu poder
gaudir de més temps per fer les activitats amb les TIC relacionades amb el
problema presentat i poder incrementar els seus coneixements o bé poder repetir
aquelles que li van agradar més a l’Edgar. A més, alguns dies i en alguna
activitat ens hem hagut d’adaptar a l’estat d’ànim de l’Edgar per poder atendre
millor les seves necessitats i pogués gaudir més del seu aprenentatge.
Entrevistador: S’han complit les teves expectatives?
Alba: Si, finalment l’Edgar va resoldre els
seus dubtes sobre el tema platejat i ha après alguna cosa més sobre les
plantes.
Entrevistador:
Vas rebre ajuda o col·laboració d’altre persona durant la realització de
les activitats del projecte?
Alba: Normalment les activitats les he
realitzat jo, ja que he aprofitat les hores en les quals l’Edgar està amb mi i
en moments puntuals he comptat amb la col·laboració de la tutora del grup.
Hubiera sido
positivo poder disfrutar de más tiempo para hacer más actividades con las TIC
relacionadas con el problema presentado y poder incrementar sus conocimientos o
bien poder repetir aquellas que le gustaron más al niño. Además, algunos días y
en alguna actividad nos adaptamos al estado de ánimo que presentaba el alumno
para poder atender mejor a sus necesidades y que pudiera disfrutar de su
aprendizaje.
Entrevistador: Quin tipus de tecnologia utilitzen en el centre?
S’utilitza normalment les tecnologies a l’aula?
Alba: En el centre disposen d’ordinadors amb accés a
internet, hi ha algun portàtil amb accés a internet per si algun mestre o
alumne el necessita, projector, televisió, dvd i càmera fotogràfica.
Entrevistador: On vas aprendre a utilitzar les noves tecnologies?
Alba: Les tecnologies que he utilitzat pel projecte son
senzilles. Les he après a utilitzar a través de la practica.
Entrevistador: Quin tipus de tecnologia vas utilitzar i perquè?
Alba: La tecnologia que més he utilitzat és l’ordinador
perquè és una eina que tinc a la meva disposició en el centre i que a més l’Edgar
està molt familiaritzat. Amb l’ordinador hem buscat imatges en un buscador, hem
fet un dibuix utilitzat el Paint, hem vist un vídeo sobre el creixement de les
plantes i hem jugat amb jocs interactua. És una eina molt útil i a més, li
agrada manipular-lo, l’entreté a la mateixa vegada que es diverteix aprenent.
Entrevistador: Quants ordinadors té l’aula d’informàtica?
Alba: Només hi ha una aula d’informàtica i consta de 18
ordinadors.
Entrevistador: Vas tenir dificultats?
Alba: Si. Com ja he comentat anteriorment, vàrem tenir
que modificar el disseny de les activitats del projecte que havíem planificat
prèviament ja que degut a les dates en els que el vàrem realitzar, es van
prioritzat altres activitats programades pel centre.
A més, alguns dies ens vam tenir que adaptar l’estat
d’ànim de l’alumne, realitzant les activitats quan l’Edgar es troba més
tranquil, còmode i menys inquiet.
Entrevistador: Quan va durar el projecte en total?
Alba: Hem realitzat les activitats durant una setmana,
aproximadament.
Entrevistador: Quantes hores al dia vas treballar amb l’alumne?
Alba: Al dia hem treballat uns 20 minuts, aproximadament.
Entrevistador: Tens alguna cosa a dir sobre la introducció de les
noves tecnologies a l’aula? Creus que es necessari incentivar el seu correcte
us tant en el professorat com en l’alumnat? Creus que faciliten i generen un
aprenentatge significatiu?
Alba: Esta clar que les noves tecnologies son molt bon
recurs i s’han d’utilitzat a l’aula. Faciliten i generen un aprenentatge significatiu
mitjançant el canvi conceptual que promouen. Per aquest motiu s’han d’incorporar
de manera correcte en tots els àmbits i especialment en l’educació.
Entrevistador: Que has après?
Alba: L’objectiu d’aquest projecte era aconseguir l’aprenentatge
significatiu construint nous models mentals que permetin a l’alumne fer un
canvi conceptual mitjançant les TIC. Considero que l’objectiu s’ha aconseguit.
Amb la realització d’aquest projecte hem treballat sobre
el camp d’acció bàsic de les TE mitjançant l’anàlisi, el disseny, l’aplicació i
l’avaluació de les situacions d’aprenentatge.
Crec que amb la realització de les TIC als processos de E
– A dins de l’àmbit de l’educació per que els alumnes puguin realitzat un
aprenentatge significatiu.
Amb la realització del projecte hem pogut observar com
els esquemes de l’alumne canvien, es reconstrueixen i amplien a mesura que va
aprenent coses noves i les va relacionant amb coneixements previs gracies a la
utilització de les TIC. Els seus esquemes previs sobre el problema tractat s’han
modificat, creant nous models mentals que donen lloc a un canvi conceptual i en
conseqüència a un aprenentatge significatiu, tenint en compte que cada alumne
es diferent i té el seu propi ritme d’aprenentatge.
Per tant, com a futurs psicopedagogs crec que és molt
important fomentar i incentivar des de les escoles, tant als mestres com als
alumnes, a utilitzar de forma responsable i correcte les TIC en els processos /
situacions de E – A per arribar a una construcció significativa del
coneixement. Per s’ha de remarcar que no només serà necessari introduir-les, sinó
vetllar per un canvi de mentalitat en el seu us i possibilitar la relació d’aquestes
amb altres variables curriculars. Així mateix, cal remarcar com la utilització
de les TIC ens ajuden a impulsar un alt compromís cognitiu del alumne a partir
del canvi conceptual realitzat. Per tant, es bo que els educadors coneguin i es
formin per poder utilitzar nous mètodes d’ensenyament basats en les noves
tecnologies. El fet d’usar una amplia gama de recursos és un aspecte positiu
pels nens i nenes i per nosaltres mateixos.
Entrevistador: Moltes gràcies.
QUE HE APRÈS A L'ASSIGNATURA??
Cas 2012-2
|
|||
Síntesis destacant l'aprenentatge que es
pretén
|
|||
Aquesta assignatura m'ha fet prendre
consciencia de la importància de la utilització de les TIC en molts àmbits de
la nostra vida, sobretot en l'educació.
|
|||
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
|
Context General
|
|||
Experiència / Nivell d'experiència en l’ús
de les TIC
|
Utilitzo les TÏC diàriament (ordinador, telèfon
mòbil, etc.)
|
---
|
|
Assignatura
|
Noves tecnologies de la informació i la
comunicació en l'educació.
|
||
Context
de la historia o cas
|
|||
Nivell de l'estudiant
|
Universitària (24 anys)
|
---
|
|
Fites
en la història
|
|||
Activitats planificades
|
•
Activitat
d'avaluació inicial.
•
PAC 1:
Debat CTS (tenint en compte les postures tecnodeterminista i la
sociodeterminista)
•
PAC 2:
Mapa conceptual.
•
PAC 3:
Projecte.
|
---
|
|
Nivell d'aprenentatge esperat
|
•
Considerar
les TIC com un recurs més a l'escola.
•
Realitzar
un canvi conceptual sobre les TIC.
•
Aconseguir
fer aprenentatges significatius utilitzant les TIC.
|
---
|
|
Tipus d'activitat
|
Activitats utilitzant les TIC (entre altres
recursos).
|
---
|
|
Activitats
de la història o cas
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
He utilitzat l'ordinador amb accés a
internet. A més a més, he utilitzat alguns programes com per exemple: cmap
tools, blog, wiki o google drive.
|
||
Raó per la qual s'utilitzen
|
Realització d'activitats per aconseguir un
aprenentatge significatiu a partir d'un problema del propi nen.
|
---
|
|
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
Atenció y percepció.
|
||
Dificultats trobades
|
·
Desconeixement
sobre la utilització d’algun programa: cmap tools.
·
Realitzar
l’índex automàtic.
|
---
|
|
Ajuda / col·laboració empleada
|
·
Consultora
de l’assignatura.
·
Companys
de l’aula.
·
Tutora
de 2n de primària de l’escola CEIP Tres Pins.
|
---
|
|
Rol del estudiant
|
El rol de l’estudiant és totalment actiu.
|
---
|
|
Resultats
|
|||
Observacions
|
A partir d’un problema plantejat referent
a la vida quotidiana del alumne s’ha pogut treballar amb diferents activitats
i utilitat diversos materials. Entre aquests recursos es troben les TIC.
A més a més, s’ha aconseguit un
aprenentatge significatiu.
|
||
Avaluació del aprenentatge
|
·
Activitats.
·
Mapa conceptual.
·
Diàleg
i argumentacions.
·
Experimentació.
|
---
|
|
Lliçó apresa per l’estudiant
|
Quan ens apareix un problema o un dubte d’un
alumne el podem aprofitar per treballar un tema.
Sempre serà més útil i enriquidor utilitzar
diferents eines i/o recursos per treballar qualsevol tema.
Entre tots aquests recursos trobem les TIC.
Aquestes son un recurs que es pot utilitzar per aconseguir aprenentatges
significatiu i construir nous models mentals.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario