INTRODUCCIÓ
Aquest document
pretén fer una petita argumentació sobre si hi ha hagut algun canvi conceptual
des de l’inici fins la fi del debat i la lectura dels mòduls.
Tenint en compte que
la primera activitat va ser una avaluació inicial on se’ns demanava realitzar
un mapa conceptual sobre la relació que creiem que tenien els conceptes:
societat, tecnologia i ciència ara, a partir dels coneixements que hem pogut
anar adquirint des de l’inici de l’assignatura, caldrà fer una petita reflexió
sobre els conceptes que ens han canviat.
Pel que fa al debat,
hem tractat diferents temes, tots ells relacionats amb les noves tecnologies.
En aquest debat hem pogut participar adoptant dues postures: la tecnodeterminista
i la sociodeterminista. D’una banda la postura tecnodeterminista es basa en la
idea de que el desenvolupament tecnològic provoca canvis en la societat, és a
dir, la societat s’adapta als canvis i innovacions que provoca la tecnologia.
D’altra banda, la postura sociodeterminista defensa que les noves tecnologies
responen a les necessitat que apareixen a la societat. El fet de que hi hagués
dues postures diferents que donguessin la seva opinió sobre un mateix tema va
provocar que aprenguessin més variabilitat d’opinions dins d’un mateix grup,
així com també, la gran quantitat d’idees i conceptes nous que varen sorgir.
És evident que ens
trobem en una societat canviant i evolucionant a mesura que va passant el
temps. A més, es considera que la tecnologia és un recurs que està lligat
completament a l’evolució i al desenvolupament de la societat, ja que té un
paper rellevant en qualsevol àmbit (medicina, construcció, economia o
educació).
CANVIS CONCEPTUALS QUE S'HAN PRODUÏT
Durant l’inici de les
tecnologies, quan tot just van començar a aparèixer, les consideraven com una
cosa massa difícil d’accedir i desconeguda. A més, no sabíem ben bé perquè
servia i si ens resultaria útil. Poc a poc aquesta tecnologia es va anar
introduint a la ciència, a l’educació i a la societat i de manera gradual es va
anar introduint, també, en la nostre vida quotidiana. Cada vegada es
considerava més important, ens sorprenia tot el que es podia arreglar,
aconseguir o construir amb totes aquestes noves tecnologies que fins ara desconeguem.
Ara considerem la televisió, la ràdio, el cotxe, l’ordinador, els ibooks...
coses totalment necessàries per “sobreviure”.
MAPA CONCEPTUAL
Els nostres mapes conceptuals inicials solament, donaven importància en la relació de ciència, tecnologia, educació i societat, de manera que els vam interrelacionar de la manera que creiem més òptima (en el mapa conceptual final estan en color taronja).
Com es pot observar
en el meu mapa conceptual pràcticament no hi ha relació entre els conceptes.
Mirant aquest mapa conceptual s’entén que la ciència, la tecnologia, la
societat i l’educació no tenen relació ni interaccionen entre elles.
Ara, desprès de
diverses lectures, hem pogut veure que podem relacionar aquests conceptes claus
(color lila) amb d’altres aspectes, que també són molt importants com: la
tecnologia educativa, la psicologia, el coneixement, les tecnologies de la
informació i la comunicació, entre d’altres.
A més, creiem que la
tecnologia, la societat, l’educació i la ciència estan entrellaçades entre si,
ja que tots aquests conceptes impliquen progrés sobre els altres (color
vermell)..
Tan és així que amb
la incorporació d’aquests nous conceptes el mapa conceptual ha anat variant la
seva forma fins que hem cregut que ja havíem afegit tots els elements.
CONCLUSIONS
Partint dels mapes
conceptuals que vàrem realitzar en l’avaluació inicial, hem pogut anar
desenvolupant diferents idees, a partir de diverses fonts de coneixement extern
que ens han aportat noves informacions per anar avançant en el nostre estudi.
Aquestes fonts han estat els diferents mòduls de l’assignatura de noves
tecnologies, els articles de Domènech i Triado, el debat realitzat amb els
companys de l’aula i, fins i tot, petits comentaris del dia a dia que acaben de
permetre la relació de conceptes.
Desprès d’haver
observat les dues avaluacions inicials hem pogut comprovar que el canvi més
important ha estat vers la tecnologia educativa, ja que és un concepte que
potser teníem més abstracte, enfocant-lo molt a la tecnologia que utilitzen les
escoles.
Ara bé, desprès de
llegir ens hem adonat que la tecnologia educativa és molt més que tot això i
uneix dos àmbits: la tecnologia i l’educació.
Pel que fa a aquest
aspecte de les TIC a l’aula, cal ser molt curós, cal que tinguem clar que les
TIC en ajudaran en el procés d’aprenentatge però, malgrat tot, en la nostre
societat, encara ara, hi ha molts factors (com la llum, els diners, les
subvencions, ...) que no permeten que arribin a tots els alumnes i a tots els
àmbits educatius. Per això, cal utilitzar-les amb moderació.
La tecnologia és un
element que ha estat present des de fa molts anys en el desenvolupament humà.
Aquesta es considera un element generador de cultura i d’avenços socials, ja
que es considera que la tecnologia no és independent del context sociocultural
i polític en el qual es desenvolupa. Es pot considerar que la tecnologia va
començar des de els inicis de la humanitat, ja que, els homes primitius ja
buscaven mitjans per poder satisfer les seves necessitats. Al llarg dels anys,
la tecnologia ha patit canvis conceptuals, així com la mateixa societat.
Des de fa uns anys, la nostre societat és coneix com la “la societat del
coneixement i de la informació”. Això és així perquè es considera que la
ciència i la tecnologia constitueixen uns elements molts importants i representatius
en la nostre societat. La ciència és la base de la tecnologia, ja que, és la
ciència qui s’encarrega de produir la tecnologia. Aquesta tecnologia influeix
directament en la societat, produint canvis en tots els àmbits de la vida de
les persones. Hem de tenir present que la tecnologia, en l’actualitat, es
considera una eina molt important, que fins i tot determina l’evolució social
i, a la vegada, afavoreix i provoca canvis en la nostra cultura i en
l’educació.
Tanmateix podem
definir la tecnologia segons dos corrents: el corrent intel·lectualista i el
corrent pragmàtic. El primer, entén la tecnologia com una ciència aplicada, en
canvi el segon, creu que la tecnologia dóna fonament a la ciència.
Pel que fa a
l’educació es considera que un dels seus objectius principals, entre molts
altres, és formar ciutadans crítics i capaços de participar en la societat en
la que viuen, així com també transmetre’ls coneixements per poder-ho
aconseguir. Per tant, hem d’oferir als nostres infants i joves una educació de qualitat
i adaptada a l’actualitat amb la finalitat que puguin desenvolupar-se
correctament i formar part de manera activa en la nostre societat. En aquest
sentit, les noves tecnologies no es deixen de marge a l’educació i s’utilitza
com un recurs més. Tant els mestres com els alumnes han d’incorporar les TIC a
les seves vides i, per tant, saber utilitzar-les. En l’educació comptem amb la
tecnologia educativa (TE), la qual s’utilitza com una eina didàctica més. La TE
fa referència a tot tipus de material i recursos de informació i comunicació
aplicats a l’educació. Tot i que existeixen diferents disciplines que fomenten
la TE, hi ha quatre que han resultat més significatives al llarg de la seva
evolució. Aquestes quatre disciplines han estat la Psicologia, la Teoria de la
Comunicació, la Teoria de Sistemes i l’Enginyeria Física.
Pel que fa a la
història de les TE, podem diferenciar 5 etapes segons diferents èpoques. Durant
els anys 40 i 50 es van començar a utilitzar els mitjans audiovisuals; als anys
50 i 60 apareixen els conceptes de psicologia de l’aprenentatge i l’ensenyament
programat; durant els anys 60 i 70 s’inicia la utilització dels mitjans de
comunicació de masses, com per exemple, la ràdio o la televisió; als anys 70 i
80 apareix el vídeo; cap als anys 80 i 90 s’introdueix la informàtica al
currículum; durant els anys 90 es comença a utilitza les noves tecnologies de
la informació i la comunicació.
Com hem vist, les
noves tecnologies han evolucionant i canviat molt al llarg del temps.
WEBGRAFIA
- http://tecnologiaeducativa.blogspot.com.es/ (6 de novembre de 2012)
- http://www.slideshare.net/cordoba123/historia-de-la-tecnologia-educativa (6 de novembre de 2012)
- http://cmap.ihmc.us/download/ (1 de novembre de 2012)
- http://www.eduteka.org/Cmap1.php (1 de novembre de 2012)
BIBLIOGRAFIA
- Domenech, M.; Tirado, F (2002). Ciència, tecnologia i societat: nous interrogant per a la psicologia.
- Cabrero, J. Educació i tecnoloiga: fonaments teòrics.
No hay comentarios:
Publicar un comentario